Nederlandslimbereikbaar

ARTIKELEN

REIZIGER MOET STRAKS MET ÉÉN APP TREIN, FIETS, TAXI EN DEELAUTO KUNNEN BOEKEN

Er moet zo snel mogelijk een universele reis-app komen waarmee Nederlanders hun complete trip kunnen samenstellen, van deelfiets en huurauto tot taxi, bus en trein. De Vervoerregio Amsterdam wil dat het kabinet vervoerders als NS er toe dwingt dat mogelijk te maken. Nu komt het niet van de grond.

In technisch jargon heet het Mobility as a Service (MaaS) en in vervoersland geldt het als de toekomst van mobiliteit. Binnen enkele jaren moeten reizigers net zoals in Wenen, Helsinki en Parijs al gebeurt hun reis van deur tot deur kunnen kiezen en betalen met één app op hun telefoon. Een soort OV9292, maar dan uitgebreid en voor het hele land.

In de app toets je je reis in en vervolgens kies je alle vervoermiddelen die daar bij horen. Je loopt bijvoorbeeld naar de bushalte, rijdt naar het station, pakt de trein en op de plek van bestemming boek je een deelscooter of taxi. Met één druk op de knop valt de hele reis vervolgens te boeken en te betalen.

Bron: AD 15-03-2021

MOBILITY-AS-A-SERVICE: SNEL EN SCHOON VAN A NAAR B

In de stad van de toekomst vol elektrisch, slim en autonoom voortbewegend verkeer, draait het om de reiziger. In de zoektocht naar de snelste reis van A naar B zal het vervoersmiddel ondergeschikt worden aan de vervoersvraag.

Stap je nu nog trouw elke ochtend in je auto naar je werk, in pakweg 2040 kies je vrijwel zeker voor een mix van vervoersmiddelen. Een autonoom rijdende deelauto – slaap nog even uit of start in alle rust alvast je werkdag – brengt je naar de rand van de stad, waarna je overstapt op de elektrische deelfiets. En voor het laatste drukke stukje kies je het luchtruim met de Volocopter.
Dit principe van het naadloos laten aansluiten van diverse vervoersmiddelen heet MaaS: Mobility-as-a- Service. Momenteel is die nieuwe manier van reizen al heel populair. Het Moovel-platform van Daimler telt wereldwijd al vijf miljoen gebruikers. Via de app stel je met gemak de snelste, goedkoopste of schoonste route van A naar B samen. Verschillende openbaar vervoerstypen staan je ter beschikking, maar ook de deelauto of deelfiets of de taxi. Een uitgekiende urban mobility vraagt echter om meer.

Trek naar de stad

Stap je nu nog trouw elke ochtend in je auto naar je werk, in pakweg 2040 kies je vrijwel zeker voor een mix van vervoersmiddelen. Een autonoom rijdende deelauto – slaap nog even uit of start in alle rust alvast je werkdag – brengt je naar de rand van de stad, waarna je overstapt op de elektrische deelfiets. En voor het laatste drukke stukje kies je het luchtruim met de Volocopter.
Dit principe van het naadloos laten aansluiten van diverse vervoersmiddelen heet MaaS: Mobility-as-a- Service. Momenteel is die nieuwe manier van reizen al heel populair. Het Moovel-platform van Daimler telt wereldwijd al vijf miljoen gebruikers. Via de app stel je met gemak de snelste, goedkoopste of schoonste route van A naar B samen. Verschillende openbaar vervoerstypen staan je ter beschikking, maar ook de deelauto of deelfiets of de taxi. Een uitgekiende urban mobility vraagt echter om meer.

Lees het volledige artikel bij het FD

HUIDIGE GENERATIE REISAPPS STAAT AAN VOORAVOND VAN MOBILITY AS A SERVICE (MAAS)

Reisapps zoals 9292ov, Google Maps en Uber worden door meer dan de helft van Nederland gebruikt, blijkt uit onderzoek van ALD Automotive onder 1.350 Nederlanders. Hoewel deze reisapps de voorbode zijn van Mobility-as-a- Service (MaaS), is deze ontwikkeling zelf nog niet bekend bij het grote publiek. Maar liefst 89 procent van de Nederlanders heeft zelfs nog nooit van de term MaaS gehoord. In de Randstad en onder jongeren is het begrip weliswaar bekender, maar wat het precies inhoudt is niet altijd even duidelijk. Het noorden van het land is het minst bekend met MaaS.

De huidige generatie reisapps wordt gezien als de basis voor wat in de toekomst als Mobility-as-a-Service (MaaS) aangeboden gaat worden. MaaS is echter meer dan een slimme reisapp waarin vervoersopties worden gebundeld. Het is een systeem waarbij de reiziger gebruik kan maken van een combinatie aan vervoersopties en dit via een platform of app ‘on demand’ kan plannen, boeken en betalen. De overheid, gemeenten, vervoersbedrijven en het bedrijfsleven werken gezamenlijk aan een goed functionerend systeem.

Werk aan de winkel

Ook na uitleg van wat MaaS is, bleek nog niet meteen duidelijk waar het om draait bij dit mobiliteitsconcept. 66 procent van de Nederlanders ervaart momenteel geen nadelen bij het gebruik van reisapps. En bijna 40 procent ziet vooralsnog geen voordelen bij het gebruik van MaaS. Terwijl de genoemde nadelen van de huidige generatie reisapps (het gebruik moeten maken van meerdere apps om een volledige reis te plannen (15 procent), vertragingen die niet meegenomen worden in het reisadvies (14 procent) en dat je er nog niet je hele reis mee kunt betalen (9 procent)) met MaaS juist tot het verleden moeten gaan behoren. Door reizigers nog beter te informeren, kan er veel onwetendheid worden weggenomen.

Liever niet delen

Individuele mobiliteit geniet binnen MaaS vooralsnog de voorkeur. Het delen van vervoer beschouwt 33 procent als het grootste nadeel van MaaS. Bijna een kwart is bang, dat het vervoersmiddel dat zij nodig hebben op het moment van gebruik niet beschikbaar is. Nagenoeg driekwart van de deelnemers aan dit onderzoek die een auto bezitten, wil deze niet delen.

Meerten van Hooijdonk is MaaS-expert bij ALD Automotive: “Randstedelingen zien echter wel meer het voordeel in van het niet zelf hoeven aanschaffen van een auto. Dit is deels te verklaren door de verstedelijking en het gebrek aan ruimte in de stad. Deelmobiliteit is daarom juist voor deze groep een aantrekkelijke oplossing. Niet alleen omdat je alleen betaalt voor het gebruik, maar ook omdat je alternatieve keuzes hebt zoals een e-scooter, ov of een combinatie van verschillende soorten vervoer. Deelmobiliteit als onderdeel van MaaS biedt daarom veel kansen in de steden.”

Vooral kansen voor MaaS

Hoewel er nog grote uitdagingen zijn in de uitrol van MaaS, waarbij enerzijds te denken valt aan techniek en standaardisatie en anderzijds de onbekendheid, zijn er toch vooral kansen stelt Van Hooijdonk. “Het onderzoek wijst namelijk uit dat MaaS kansen biedt, die aansluiten bij de behoeften van reizigers; flexibiliteit, ontzorging en gemak. Hier kunnen onder meer leasemaatschappijen en werkgevers hun verantwoordelijkheid nemen door in deze mobiliteitsbehoeften te faciliteren; bied gebruikers het gemak en de keuzevrijheid waar ze naar zoeken. Helemaal als we straks na de lockdown weer gaan reizen: een goed moment om gewoontegedrag te doorbreken. Want hoe vaker een reiziger verschillende vervoersmogelijkheden benut, hoe groter de kans is dat het een aangename en vertrouwde ervaring wordt.”

Bron: Emerce 19-02-2021